Že musí automobilový provoz nutně pouze zatěžovat životní prostředí? Zatím tomu tak je a nejspíše ještě dlouhou dobu bude. Inženýři pneumatikářské firmy Goodyear však chtějí přispět svou troškou k překlopení motorismu na čistou a zelenou stranu. V rámci této snahy nedávno americká společnost založená před 120 lety představila koncept pneumatiky budoucnosti nazvaný Oxygene, tedy v překladu kyslík.
A právě o kyslíku tato vize je. Při spalování fosilních paliv přímo v motoru nebo nepřímo v elektrárnách se, zjednodušeně řečeno, kyslík mění v oxid uhličitý. Nové americké gumy fungují opačně. Jejich speciálně tvarovaný dezén odvádí vlhkost z vozovky přímo k mechu, který roste mezi bočnicemi. Tato primitivní vyšší rostlina tak provozuje fotosyntézu a do ovzduší kyslík vrací. Jasné je, že se v této problematice jedná o malou kapku v moři. Méně zřejmé je to, jak si mechorost poradí s jemným prachem, solí a jinými chemikáliemi, jejichž existence nás nutí k mytí disků kol.
Goodyear se inspiroval zásadami cirkulární ekonomiky s důrazem na snižování odpadu, emisí a energetických ztrát. Pneumatiky Oxygene se obejdou bez stlačeného vzduchu a počítá se s vyrobou v 3-D tiskárně z prášku z recyklovaných použitých pneumatik. Vize pneumatik budoucnosti navíc sbírá energii vytvořenou během fotosyntézy a využívá ji pro napájení elektroniky přímo ve voze nebo světelného pásu na svých bocích.
Zda se někdy dočkáme podobného řešení i v masovém měřítku, je dnes brzy spekulovat. Goodyear se však na ženevském autosalonu snažil ukázat, že zřejmě ještě existují možnosti, jak zejména městům alespoň trochu ulevit. Oficiální tisková zpráva hovoří o tom, že v případě použití pneumatik Goodyear Oxygene ve velkoměstě s dvěma a půl miliony vozidel by došlo ročně k uvolnění zhruba 3000 tun kyslíku a pohlcení více než 4000 tun oxidu uhličitého. A to nejsou nezajímavá čísla.
21.3.2018 13:03:52