Je poměrně kuriózní, že úspěch šesté generace Fordu Fiesta částečně vyrostl na tom, že vůz přišel na trh současně s nástupem celosvětové ekonomické krize. Ale ona je Fiesta vyráběná už od roku 1976 vůbec tak nějak úspěšná: více než šestnáct milionů prodaných kusů z tohoto modelu dělá bestseller.
Svou premiéru si tento zástupce segmentu malých vozů odkroutil na ženevském automobilu v únoru 2008, ale již o půl roku dřív jej mohli na vlastní oči spatřit návštěvníci na autosalonu ve Frankfurtu, tehdy ještě jako koncept jménem Verve. Jinak roky 2007 – 2008 představují éru, kdy dostatek peněz v kapsách daňových poplatníků představoval podobnou raritu jako výskyt objektivních moderátorů v dnešní České televizi. Automobilky se předháněly v tom, která z nich přijde na trh s co nejúspornějším modelem. Trend udával downsizing neboli zvýšení efektivity motorů. Jejich objem měl být menší při zachování stejného výkonu a rovněž mělo klesnout množství produkovaných emisí.
Zatímco Děti Země, Hnutí DUHA, Matěj Stropnický, Martin Bursík a biomasa Kateřina Jacques (Žáková) se společně chytili za ramena a radostně trsali čtverylku, fyzikové se nad tímto oxymóronem chytali za hlavu, šéfové koncernů si drásali „košili jako pan Haničinec v televizi, když předvádí infarkt“ a programátorští mágové to mezitím ošéfovali tak, že to pěkných pár let trvalo, než se na náhradní řešení s označením Dieselgate přišlo. Inu, kdo umí, umí. Ale uměli i hoši od Forda, kteří to vzali na rozdíl od našeho německého souseda zgruntu poctivě a k životu přivedli Fiestu 6. generace. A všem vytřeli zrak.
Ale ne z toho našeho, který stojí v pěkné rovině, jak tvrdí známá písnička. I tam se sice dnes vyrábějí automobily, ale TPCA je přece jen trochu jiný podnik než Ford.
Ford Fiesta, vůz s kódovým označením Mk7 (také jej můžete znát jako b299), se totiž v letech 2008 až 2017 vyráběl v německém Kolíně nad Rýnem. A také ve španělské Valencii. A také v Brazílii, v Číně, Mexiku, Rusku, Thajsku a ve Vietnamu. Zákazníky si tento tří anebo pětidveřový hatchback našel po celém světě. K mání byl i dvoudveřový van, popř. sedan (v USA).
Při uvedení na trh bylo jasné, že se od předchozí – páté řady Fiesty – tato generace liší jako den a noc. Vzhled byl určen koncepcí tzv. kinetického designu, jak změnu nazývali sami jeho autoři. Byl podstatně výraznější, dynamičtější a sportovnější. Zapomeňte na nehezké přední světlomety à la Ford Fusion. Přední světla získala originální členité tvary, protáhla se po stranách i ke středu přídě a celá Fiesta 6. řady nám tak nějak více zfokusovatěla a zmondeovatěla. Na lichoběžníkové masce masivního nárazníku samozřejmě nesmí chybět tradiční modrý ovál. Oblé hrany, aerodynamické linie, elegantní a nekonvenční styl, střecha protažená do mírného oblouku a zakončená výrazným spojlerem – to vše z tohoto automobilu dělá velmi přitažlivého účastníka silničního provozu.
U faceliftu z roku 2012 došlo k řadě změn včetně revidovaného stylingu exteriéru. Žel bohu k horšímu. Těžkou ránu designéři zasadili především přední části auta, kde došlo k modifikaci mřížky. Maska vozu teď vypadá jak otevřená tlama sumce Holdegróna, co ho kdysi úspěšně kočíroval loupežník Rumcajs.
Interiér vozu Ford Fiesta působí velmi svěžím dojmem. Použité měkčené plasty, textilie a dílenské zpracování zaslouží pochvalu před nastartovanou vejtřaskou, stejně jako intuitivní rozmístění dobře čitelných budíků a přehledné ovládání. Volant seřizovatelný ve dvou osách padne do ruky snad každému, kdo usedne na pohodlná sedadla s průměrným bočním vedením a poněkud delšími sedáky.
Celkový dojem není vůbec špatný a zdá se, že návrháři byli při vybavování interiéru stejně odvážní jako při designování exteriéru Fiesty. Hlavně se asi bude líbit mladým lidem – přístrojová kaplička, jejíž tlačítka by se skvěle vyjímala na jakémkoliv telefonu značky Nokia, a futuristicky odvážné tvary tak trochu připomínají nápady Elona Muska než design výrobku konzervativní automobilky s tradicí delší než 100 let. Konečně – proč ne?
Varianta Trend přidala manuální klimatizaci, ECO mode nebo v barvě karoserie lakované kliky a zrcátka. Potěšila i 15″ ocelová kola. S řadou EcoBoost Edition jsou řidičům k dispozici rovněž přední mlhová světla a 4,2″ multifunkční informační displej. Mezi nejoblíbenější stupeň výbavy pak patří vyšší specifikace Titanium, která je osazena 16palcovými koly z lehkých slitin a která přichází i s předními i zadními LED světlomety, LED denním svícením. Nechybějí estetické lahůdky v podobě chromované lišty bočních oken a dveří zavazadlového prostoru či spodní mřížky chladiče.
Kdo touží po ještě větším komfortu, ten může sáhnout po variantě ST se 17“ koly z lehkých slitin, se sportovními sedadly Recaro a sportovním odpružením se sníženým zavěšením kol. Unikátní v této řadě ST je i přední maska s černě lakovanou horní mřížkou chladiče nebo zadní nárazník s difuzorem či dvě chromované koncovky výfuku. Top verze ST+ je vybavena automatickou klimatizací a může se pochlubit i vyhřívanými předními sedadly.
Šikovnou věcičkou je funkce My Key. Jejím prostřednictvím může majitel vozu docela zkomplikovat život těm, kteří se touží trochu odvázat. Představte si mladého muže, plného energie, čerstvého šoféra, jak s ještě teplými papíry usedá nadšeně za volant s tím, že teď to teda konečně všem natře. Nenatře. Neboť mu tatík předtím prozřetelně omezil maximální dosažitelnou rychlost, hlasitost audiosystému a nedovolil ani vypnout některý z mnoha bezpečnostních systémů. „Taková bída! Jak může člověk zradit člověka?! Pro pár špinavých zlaťáků, pro falešnou slávu,“ jak by si postesknul pan Kemr ve známé pohádce o ševci Číčovi.
Nevýhodou vozu oproti jeho konkurentům, jako jsou Škoda Fabia nebo Volkswagen Polo, může být menší kufr a stísněnější prostor v zadní části automobilu, čímž mírně ztrácí na praktičnosti. Kdo dostal od pánbíčka ne boky jako skříň, ale trochu vyšší postavu, bude hlavou leštit tapecirung. Na druhé straně: vážně si někdo, kdo měří 190 cm a víc, bude kupovat Fiestu?
Zavazadlový prostor nabízí pouhých 290 litrů kapacity, kterou lze sice po sklopení zadních sedadel zvýšit na 974 litrů, ale stále to není úplně ideální. Z vysoko položené nákladové hrany bude nadšený asi málokdo.
Bezpečnostní výbava Fordu Fiesta zahrnuje i v nejnižší verzi čelní, boční i kolenní airbagy řidiče, systém ESP, ABS a asistentů má skoro tolik jako europoslanci v Bruselu: asistenta rozjezdu do kopce, protiskluzového a taky brzdového. Od řady EcoBoost Edition je rovněž dostupná funkce automatického nouzového volání Emergency Assist. Mezi volitelné doplňky pak patří systém Active City Stop společnosti Ford. Díky těmto bezpečnostním prvkům se Fiesta stala jedním z nejbezpečnějších vozů ve třídě supermini, přičemž v testech EuroNCAP v roce 2012 získala vynikající pětihvězdičkové hodnocení.
Euro NCAP Crash test – model 2012 – 5 hvězdiček
Euro NCAP Crash test – model 2008 – 5 hvězdiček
Původně mohl být vůz Ford Fiesta 6. generace osazen až šesti typy pohonných jednotek. Nejslabším z nich byl benzínový čtyřválec 1,25 Duratec s výkonem 44 kW. Jede, ale že by si to člověk vyloženě užíval, to fakt ne. Ani tvrdé řazení za pomoci pětistupňové manuální převodovky není kdovíjaký zázrak.
Příznivci sportovního stylu jízdy si hodně slibovali od zážehové atmosférické jednotky 1,6 l Duratec Ti-VCT s výkonem 88 kW (na zahraničních trzích až 99 kW), ovšem čáru přes rozpočet i v tomto případě udělala „jen“ pětistupňová manuální převodovka. Šestý stupeň při jízdě po dálnici chybí. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne Ford Fiesta 6. řady vybavený tímto motorem za 9,9 sekundy.
Praktickou ukázkou downsizingu byla modernizace z roku 2012, která na svět přivedla přeplňovaný tříválcový motor 1,0 l EcoBoost s výkonem 74 kW, s přímým vstřikováním benzínu a s kombinovanou spotřebou 4,6 l. Tento motor patří k nejrychlejším variantám a po upgradu je schopen nabídnout slušné zrychlení z 0 na 100km/h za 7,2 sekundy. Jím vybavený Ford Fiesta si v roce 2013 z ankety Women´s Car of the Year odvezl první místo. Nicméně 1,0 l motory nebyly kombinovány s automatickou převodovkou, což byl důvod, proč Ford ještě dlouhou dobu poté udržoval na trhu i 1,6 litrové motory.
Mezi vznětovými motory určitě narazíte na menší 1,4 l TDCi Duratorq s nízkým výkonem 50 kW a příjemnou spotřebou 5,5 litru na sto kilometrů ve městě, popř. 4,5 l mimo město. Objemově větší 1,6 TDCi Duratorq poskytující 55 kW výkonu přinesl majitelům takto vybavených vozů nemalé problémy v podobě častého zakarbonování nebo poruch turbodmychadla. V roce 2010 jej nahradila spolehlivější verze s výkonem 70 kW. Nicméně i u ní se doporučuje častější výměna oleje.
Jak již bylo řečeno, většina motorů je spárována se standardní pětistupňovou manuální převodovkou, pouze vozy Ford Fiesta ST opatřené motory EcoBoost získaly šestistupňovou manuální převodovku. Ke starším 1,6 l motorům se dodávala i šestistupňová automatická převodovka, pouze u verze 1.4 Duratec mohl být čtyřstupňový automat s volbou sekvenčního řazení.
Největším trumfem Fordu Fiesta je fakt, že cestujícím dává pocit, že jedou ve velkém vozidle. Obzvláště v době jeho uvedení na trh totiž supermini působila vedle svých větších sourozenců spíše nedospělým dojmem. Velkým hitem se vůz stal rovněž díky výbornému ovládání a navození pocitu mimořádně hladké jízdy jak na dálnici, tak ve městě. Jde tedy o klidný, stabilní, dá se říci až relaxační vůz, který je založen na platformě Mazda 2 přizpůsobené pro Ford B-Max. Fiesta se běžně dodávala se dvěma typy zavěšení, a sice standardním a sportovním. Dalšími výhodami, jimiž toto milé autíčko oplývá, je skvělá ekonomika spojená s nízkými provozními náklady, vyvážený poměr cena / výkon a široká dostupnost.
Nabídka vozů Ford Fiesta 6. generace od 91.000 Kč
19.10.2017 12:50:42