V sobotu 17. prosince byl slavnostně otevřen poslední úsek dálnice D8 spojující Prahu a Drážďany. Řidičům se tak cesta z hlavního města do severních Čech zkrátila přibližně o 10 minut. Ještě větší radost než motoristům udělala tato zpráva obyvatelům obcí na trasách kolem současné dálnice, jimiž veškerý tranzit dosud projížděl.
Finalizovaný úsek mezi Lovosicemi a Řehovicemi tak ukončil příběh stavby severní větve naší dálniční sítě trvající téměř 80 let. Už ve třicátých letech totiž bylo s autostrádou tímto směrem počítáno. Byla i součástí prvního návrhu dálniční sítě v letech šedesátých. Stavba však začala až v roce 1984 a první úsek byl otevřen o šest let později, tak trochu paradoxně daleko za Prahou.
Mohlo být ale hůře. Dálnice vede chráněnou krajinnou oblastí České středohoří a proti její výstavbě bojovali, jak mohli, nejprve ekologičtí aktivisté, později sama příroda. To když se nad stavěnou dálnicí u Litochovic v roce 2013 utrhl svah a dílo na čas pohřbil. Otázky kolem stability podloží vyvstávaly až do samotného otevření dálnice a v pátek kvůli tomu zasedala rada geotechnického monitoringu. V té je kromě ŘSD a zhotovitelů zastoupena i Česká geologická služba a další odborníci na tuto problematiku. Výsledkem zasedání den před slavností bylo doporučení zprovoznění dálnice. Otevření posledního úseku dálnice D8 alespoň v omezeném provozu vždy jedním pruhem v každém směru už nic nebránilo.
2.1.2017 12:21:46