Jsou vozy, kolem nichž se vedou bouřlivé diskuze. Duster, šestý vůz řady Dacie, je jedním z nich. Pro některé laciná rumunská šunka, o kterou by si ani kolo neopřeli, pro jiné spolehlivý dopravní prostředek pro cesty v terénu. Zkusme se podívat, která skupina je pravdě blíž.
Francouzský koncern Renault Group získal většinový podíl 51% v rumunské automobilce Dacia v roce 1999, čímž vlastně jen prohloubil a upevnil dřívější spolupráci obou společností, která se odvíjí již 1968. Ovládl tak i továrnu nacházející se ve zhruba třicetitisícovém městečku Mioveni, ve vzdálenosti asi 20 km od důležitého obchodního a průmyslového centra – Pitesti. A právě v tomto závodě se od března 2010 vyrábí Dacia Duster. Dacia Duster se poprvé objevila na ženevském autosalonu v březnu roku 2009 jako kompaktní terénní automobil, který měl být dostupný pro každého. Což je vlastně eufemismus, který zakrývá, že se ve skutečnosti jedná o laciné a menší SUV s pětidveřovou karoserií. Na druhou stranu: proč ne?
Tak jak to už u aut do terénu bývá, i Dacia Duster se může pyšnit mohutnými tvary. Mocný rozvor 2,8 m, velmi krátké převisy, široké, vypouklé blatníky, výrazné podběhy kol, přední maska se širokým vdechem chlazení a s hranatými světlomety, mohutné rámy oken, to vše je výsledkem spolupráce konstruktérů a designérů střediska Renault Design Central Europe v rumunské Bukurešti, Renault Technologies Romania a Renault Design Technocentre ve francouzském Guyancourtu. Takto pojatý design měl vzbudit nadšení a dá se říct, že až na pár věcí se to víceméně povedlo. Mezi těch pár nevychytaných drobností patří třeba taková prutová anténa, ta je vyloženě „old school“.
A pokud je někdo vyznavačem retro stylu, tak v interiéru si jej vyloženě užije. Krásu, eleganci, vytříbenost a kvalitní materiály aby člověk uvnitř vozu hledal s lucernou. Cena nového vozu Dacia Duster byla v době premiéry velmi nízkých 259 900 Kč a někde to je prostě znát. Palubovka je poskládaná z tvrdých plastů, velmi špatné odhlučnění prostoru pro posádku skoro znemožňuje poslouchat rádio, které hraje sice výborně, ale vypadá jako rekvizita z filmu Tajemný hrad v Karpatech. Totéž platí o látkové roletce zavazadelníku. Jednoduše tvarovaná sedadla a volant jdou nastavovat (sedadlo řidiče podélně, volant pouze výškově) jen u vyšších stupňů výbavy. Nicméně vůz má i své kladné stránky: šofér má díky výše položeným sedadlům (67,5 cm) pohodlný výhled do stran i před sebe, prostoru je zde tolik, že se nemusí hrbit ani cestující s vyšší postavou.
Pětimístný vůz se větších úprav (a nejen v interiéru) dočkal modernizací v roce 2013. A tak např. přístrojová kaplička už nevypadá jako z let, kdy hitparádám vládl Elvis Presley, a lícování dílů a celkové zpracování je také přesnější. Dacie Duster, vyrobené po faceliftu, měly nové čalounění a ovládací prvky konečně rozmístěné tak, jak se sluší a patří na evropský vůz. Na dveřích řidiče jsou nyní umístěna tlačítka, jimiž lze ovládat všechna čtyři okna. Auto dostalo nové, lepší materiály, palubní deska zase získala více odkládacích prostorů, nejvyšší verze výbavy nabízí multimediální systém s dotykovým LCD displejem se zabudovanou navigací, parkovací senzor v zadním nárazníku a tempomat. Ve standardní výbavě se objevily výškově nastavitelné pásy, čtyři airbagy a stabilizační systém ESP. Již do prvních kusů z roku 2010 se montoval elektrický rozdělovač brzdné síly (EBV) a asistent nouzového brzdění (AFU). Nejen pro rodiny je důležitá informace o rozměrech zavazadelníku: kufr o objemu 408 litrů lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na pěkných 1 636 litrů prostoru.
Základní pohonnou jednotkou, která se do Dusterů montovala, byl benzinový agregát o objemu 1.6 l 16V s výkonem 77 kW (105 koní). Je to jednoduchý a spolehlivý motor, který nevyžaduje příliš velké množství servisních zásahů. Pouze v kombinaci s pohonem 4×4 má tento motor vyšší spotřebu a hlučností o sobě dává dost vědět. Snažte se vyhnout tomuto motoru, pokud je v provedení s LPG systémem bez přímazu ventilů, což se časem na nich projeví. Navíc byla tato varianta k dispozici pouze ve verzi s předním pohonem.
Po faceliftu je k mání i zážehový motor s turbem 1.2 Tce, který seženete jen s pohonem přední nápravy. V kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou odvede velký kus poctivé práce.
Z dieselových motorů na trhu ojetých vozů patrně natrefíte na původní čtyřválce 1,5 dCi (77 kW). Tytéž, modernizované, s výkonem 81 kW patří k těm nejlepším a se spotřebou byste se měli vlézt do 6,5 litru.
Dacia Duster je vůz do členitého terénu. Ne, že by na dálnicích nebo opravených okreskách udělal ostudu, ale polňačky a lesní cesty jsou mu přece jen bližší. Díky pohodlnému podvozku, zvýšené světlé výšce (21 cm), krátkým převisům a pohonu 4×4 (v horším případě 4×2) s elektromagneticky ovládanou spojkou od Nissanu a s možností přerozdělení točivého moment v poměru 50:50 mezi předení a zadní nápravu v režimu Lock, je tu tak nějak doma. Snad jen víceprvkové zavěšení zadní nápravy by mohlo být mohutnější a odolnější.
Dacia Duster není auto pro ty, kteří vyhledávají pohodlí a luxus. Není pro ty, kteří se milují moderní elektroniku, hi-tech prvky, a pomocí naleštěného interiéru loví dvounohé kočky.
Pokud ale chcete v terénu občas trochu zařádit nebo pokud pravidelně jezdíte na chatu, vozíte v autě lopatu, krumpáč, motorovou pilu (ne, nemám na mysli texaský masakr), špinavý vaťák, krmivo pro zvířata nebo dřevo na táborák, není co řešit. Dacia Duster je vážně dobrým společníkem pro podobné chvíle. A rozhodně vás nebude stát majlant ani samotný vůz, ani případný servis, ani spotřeba.
19.1.2017 13:42:32