Obchodní manažéři mladoboleslavské Škodovky by udělali dobře, kdyby příliš nespoléhali na konzervativní chování svých zákazníků a dali spíše na tvrzení známých prognostiků. Jeden z nich, t. č. na Pražském hradě, s oblibou říká, že jen idiot nemění názor. Něco na tom je. Co platilo v roce 2012, dnes už neplatí. V současnosti ženy jen výjimečně používají vozy, které sloužily jako malá nákupní taška a o nichž se předpokládalo, že budou vládnout žebříčkům prodeje aut. Mnohem častěji dnes na silnicích vidíme dámy v monstrózním SUV. I takový byl smutný osud jednoho malého vozu jménem Škoda Citigo.
Příchod Škody Citigo se měl podobat zjevení Halleyovy komety, která by svými prodejními výsledky nemilosrdně kosila sjednocené šiky svých konkurentů. Ty v segmentu miniaut, kam Citigo patří, představují např. Toyota Aygo, Renault Clio, Hyundai i10,Fiat Panda nebo Peugeot 107. A pokud vezmeme v potaz kanibalské chutě mateřského koncernu, tak mezi soupeře, kteří mířili na stejnou cílovou skupinu, musíme zařaditi koncernové příbuzné Seat Mii a Volkswagen up!. Ty jsou společně s nejmenší Škodovkou členy jedné rodiny, tzv. Volkswagen New Small Family, jejíž příslušníci přicházejí na svět pod rukama slovenských (a patrně i polských a ukrajinských) dělníků v Bratislavě.
Třídveřová verze hatchbacku byla představena koncem roku 2011, pětidvéřová varianta si musela na premiéru počkat do března 2012, kdy ji poprvé mohli spatřit zvědaví návštěvníci ženevského autosalónu.
Škodováčtí obchodníci čekali, že prodejní žně přijdou co nevidět. Aspoň podle prvních výsledků to tak vypadalo: na to, aby se Škoda Citigo stala čtvrtým nejprodávanějším automobilem v kategorii mini, jí stačily pouhé tři měsíce. Překvapením bylo, že lidé místo toho, aby sáhli po nejlevnější verzi, která na českém trhu stála 179 900 korun, se daleko častěji nechali zlákat vozy v plné výbavě za pěkných 270 000 Kč. Během prvního roku se o kvalitách malého vozu podařilo přesvědčit přibližně 30000 zákazníků. Jenže časem i ta největší hvězda pohasne, a tak prodeje automobilového Palečka začaly postupně stagnovat, nebo dokonce klesat. Například v prvním pololetí 2016 prodej Škody Citigo dosáhl v Evropě počtu 20 000 kusů, což představovalo pokles o 3,2 % oproti stejnému měsíci předchozího roku. Během prvního čtvrtletí roku 2017 se v Evropě prodalo jen 9 504 kusů tohoto modelu, a protože jeho prodeje i nadále klesaly téměř stejnou rychlostí jako počet skalních příznivců TOP 09, rozhodnutí o konci výroby bylo jen otázkou času. Přišlo na začátku června 2017 s logickým odůvodněním vedení podniku, že uvolněnou výrobní kapacitu hodlá automobilka s okřídleným šípem ve znaku využít ke zvýšení produkce vozů typu SUV.
Design Škody Citigo, to je sice tradičně poctivá (a přitom originální práce), ale tak nějak nedotažená. Nezapře rukopis někdejšího šéf designéra automobilky, Slováka Jozefa Kabáně, a ani věrnost známému heslu automobilky, tedy SimplyClever. Ano, v chytrých řešeních a v jednoduchosti je síla a Škoda Citigo to svými tvary potvrzuje. Nic zbytečného zde nenajdete, střídmé a čisté linie bez příčesků a zbytečných kudrlinek. Vysoká příď s nepřehlédnutelnou maskou a vysoké přední sklo malý vůz opticky zvětšuje a vyvolává dojem, že Citigo by rozhodně stála za hřích.(Jak je štíhlá, jak je klenutá, řekl by božský Kája). Zepředu a z profilu se této nedá nic vytknout. Ale jakmile spatříme její (ehm)hranatý zadek, můžeme o něm s klidem prohlásit, že je tuctový a ničím nevybočuje z řady jiných mini aut. Snad jen koncová, vertikálně orientována světla ve tvaru písmene C představují v tomto směru příjemné zpestření.
Facelift, který mini Škodovka absolvovala v roce 2017, jí velice prospěl: dostala dvoubarevnou karoserii, zbrusu novou kapotu, modifikovanou masku chladiče, upravené mlhovky i zadní světlomety a nárazníky. Díky nim získalo Citigo o 34 mm více, než měla verze před omlazením, tedy na délku celkových 3 597 mm. Ale facelift, to už byla jen taková labutí píseň čtyřmístného modelu, který měl ambice udělat v dějinách automobilismu větší stopu, než se mu ve skutečnosti podařilo.
Vnějšími rozměry je Škoda Citigo srovnatelná se svými konkurenty, ale teprve interiérem jim dává pořádně na frak. I když je Citigo jen čtyřmístný hatchback, působí prostorně a vzdušně. Na předních sedadlech nabízí na šířku v úrovni loktů pěkných 143 cm, čímž o celých 5 cm překonává i svou sestru Fabii. Řidič ani spolujezdec sedící vepředu nebudou mít důvod si stěžovat na nedostatečnou výšku, v tomto směru se Citigo může pochlubit 100 cm. Že vzadu je situace kapánek horší, to vám přiznáme bez mučení. Zvlášť vyšší pasažéři budou trochu trpět, 93 cm není zas tak moc.
Následující informace zní jako jeden z vousatých vtipů o polských Fiatech, které byly tak populární (ty vtipy, ne Maluch!) asi před třemi desítkami let.Nicméně v tomto případě je to pravda pravdoucí: během testu se dovnitř Škody Citigo dokázalo naskládat 17 mladých fotbalistek klubu AC Sparta Praha. Asi slušnej oddíl.
Vnitřní rozměry konkurenčních vozů:
Volkswagen Up! (5 dv.) | Citroën C1
(5 dv.) |
Fiat Panda
(5 dv.) |
Chevrolet Spark (5 dv.) | Kia Picanto
(5 dv.) |
Hyundai i10
(5 dv.) |
Rozměry kabiny | |||||
šířka vpředu max. [cm] | |||||
143 | 137 | 138 | 132 | 133 | 135 |
šířka ve 2. řadě max.[cm] | |||||
142 | 133 | 136 | 131 | 132 | 134 |
výška pro řidiče max. [cm] | |||||
100 | 100 | 96 | 98 | 98 | 102 |
výška ve 2. řadě sedadel [cm] | |||||
93 | 88 | 90 | 86 | 88 | 89 |
délka [cm] | |||||
144 | 140 | 135 | 148 | 143 | 141 |
Ani objem zavazadelníku není k zahození, 251 litrů je v tomto segmentu příjemný nadstandard; navíc sklopením zadních sedadel majitel Citigo získá celkem 959 litrů. Na jedničku s hvězdičkou to ale není, výsledný dojem kazí vysoko umístěná nákladová hrana. Sen o konstrukčně dokonalé nákupní tašce pro něžné pohlaví (feministky mě umlátí houbičkou na nádobí) se tak rozplynul v nenávratnu.
…neboť dokud dejchám, pořád doufám. Také zákazníci, kteří se rozhodnou pro Škodu Citigo, budou v drtivé většině případů vděční za tu šanci (řečeno už jednou citovaným Danielem Landou), kterou jim Škodovka poskytla. Šanci jezdit v přiměřeně komfortním (byť menším) autě za velmi slušné peníze. Kromě zážehového motoru, který zmíníme jako první, mají potenciální klienti totiž možnost vyzkoušet si rovněž jízdu s pohonem na stlačený zemní plyn.
Zážehový litrový tříválec (1.0 MPI) s rozvodem typu DOHC nabízí výkon 44 kW, respektive 55 kW. Zajímavější je vyšší výkonová verze, která disponuje maximálním točivým momentem 95 Nm dostupným v rozmezí od 3000 do 4300 ot./min. Tímto motorem vybavená Škoda Citigo nabízí zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,2 s a nejvyšší rychlost vůbec ne špatných 171 km/h. Co se průměrné spotřeby týče, tak se ničím nevymyká ze standardů běžných v této kategorii: ve městě je to 5,9 l a mimo město 4,0 l. Kombinovaná spotřeba pak činí 4,7 l, to vše počítáno na vzdálenost 100 km.
Opravdové šetřílky potěšil tradiční tuzemský výrobce aut tím, že na automobilový trh uvedl model Citigo s netradičním pohonem na stlačený zemní plyn. Poprvé se tento úsporný vůz objevil na autosalonu, který se uskutečnil v Paříži v roce 2012. Jen tak mimochodem: jde o historicky první vůz značky Škoda, který používá tento typ paliva, přičemž mateřský koncern Volkswagen patří k největším světovým producentům CNG vozidel.
Autoři verze nazvané Škoda Citigo CNG GreenTec vsadili na tentýž litrový motor, který do té používaly její rodné benzinové sestry. Tříválec o výkonu 50 kW nabízí velmi příznivou spotřebu – řečí peněz to znamená, že vás jeden najetý kilometr spolehlivě vyjde pod 1 Kč.
Autobazar škoda najdete také na autonoto.cz. Stovky ověřenách vozů online každý den poptejte si Váš nový vůz právě na autonoto.cz
S modelem Škoda Citigo je kromě CNG spojena ještě jedna premiéra: bylo to rovněž poprvé, kdy robotizovaná pětistupňová převodovka ASG našla uplatnění ve vozidle českého výrobce spadajícího pod koncern VW. Nutno přiznat, že žádné velké ovace na otevřené scéně tato převodová skříň nesklidila. Řidiči, kteří ji ve svém voze mají, proklínají zejména její pomalou odezvu a nízkou citlivost. A co hůř: ani manuální převodovka s označením MQ100, vyráběná v Mladé Boleslavi, nepatří k nejpřesnějším (zejména u řazení zpátečky je to znát), ani k nejtišším(o hlučnosti při jízdě na volnoběh se vyprávějí celé legendy).
Škoda Citigo nepatří k vozům, kterým se podařilo překročit svůj stín. Přesto ve svém segmentu patří k tomu lepšímu, co se tam dá najít: od poctivé řemeslné práce, přes slušný interiér, výbavu a bezpečnost, rozumnou spotřebu až po výborné jízdní vlastnosti.
Ale svým posláním trochu připomíná rčení o jednookém králi mezi slepými.Pro skromné jednotlivce či nenáročné manželské páry s ideálně jedním dítětem jeho koupě dává smysl, ale to je tak vše. Snad v budoucnosti s rozvojem sdílení aut, kdy rychlost nebude hrát roli a nejdůležitějším kritériem bude doprava z bodu A do bodu B za co nejnižší cenu, by mohl tento jinak sympatický vůz najít lepší uplatnění. Ale – jak by řekl Aragorn, syn Arathornův: „Dnes to nebude!“.
– spolehlivá a komfortní podvozková platforma MQB
– jízdní vlastnosti
– nízká spotřeba
– prostorný interiér, zejména na předních místech
– cena a dostupnost náhradních dílů
– malá nabídka pohonných jednotek
– problematické převodovky
– absence čalounění a obnažené plechy na některých místech kufru
– chybějící ovládání el. stahování okna spolujezdce z pozice řidiče
69%
Zobrazit nabídku ojetých vozů Škoda Citigo
13.11.2018 10:57:41