Na celoroční pneumatiky najdete prakticky na celém českém internetu kritiku – ať už je to od automobilových novinářů, prodejců pneumatik či lidí z pneuservisů. Není se čemu divit – zimní pneumatiky jsou v ČR zažité a celoroční pneumatiky ještě před pár lety pořádně nefungovali, navíc minimálně pneuservisy nechtějí o výhodách celoročních pneumatik ani slyšet, protože by to pro byl další propad příjmů od dob, kdy se masivně rozšířil prodej pneumatik přes internet.
Pak ale přišla v roce 2015 první generace Michelin Crossclimate, což byl vlastně první zástupce moderních celoročních pneumatik, které dovedou konkurovat jak zimním, tak i letním. Od té doby se vývoj nezastavil a v roce 2019 bych si troufl říct, že celoroční pneumatiky už jsou na takové úrovni, že se svými vlastnostmi hodí pro většinu městských řidičů. To dokazují i německé automagazíny, které se na testy celoročních pneumatik soustředí už daleko více než dříve – přitom v testech celoročních pneumatik zaznívají takové hlášky jako “celoroční pneumatiky jsou pro většinu motoristů pohodlnou a zcela bezpečnou alternativou,” navíc podložené objektivními měřeními a daty. Takový závěr pak má i test AutoClubuEuropa, který stejně jako Autobild v testu zahrnul i zimní a letní pneumatiku se stejným výsledkem – prémiová celoroční pneumatika ve většině disciplín dovede sekundovat jak zimní, tak i letní směsi.
Nikterak špatně na tom pak není ani kilometrový nájezd – podle testu Autobild najede nová generace Michelin CrossClimate + až cca. 70 tisíc kilometrů, průměr u celoroček bude někde okolo 55 tisíc. Jedná se tedy jen o odhad, nicméně i tak nic nenasvědčuje tomu, že by měli celoroční pneumatiky vydržet nijak kratší dobu. Samozřejmě je potřeba vybírat obezřetně, tak je tomu ale i u sezónních druhů pneumatik – existují totiž samozřejmě jak dobré, tak i špatné celoroční pneumatiky. Zjednodušeně lze říct, že bychom se měli vyvarovat modelům, které byly vyvinuté před rokem 2015 a také celoročním pneumatikám, které jsou dělané pro provoz mimo silnici (AT,MT,..). Ty jsou často celoroční jen proto, že mají vzorek, který svou členitostí bude mít dobrý záběr na sněhu, a tedy i označení M+S (mud and snow, tedy bláto a sníh), kterým se ještě stále označují v ČR zimní pneumatiky. Nicméně moderní celoročky už mají i alpský symbol, který je v Německu pro provoz v zimním období povinný – pokud si nevíte s výběrem rady, určitě vám pomohou výše zmíněné testy pneumatik, které najdete třeba na TestPneumatik.eu.
17.10.2019 14:11:43