Na internetu lze narazit na celou řadu recenzí vozu BMW X6, který bavorská automobilka vyráběla v letech 2008 až 2014. Když si tyto kritické posudky (ano, tak zní jedna z definic recenze) přečtete, zjistíte, že jejich autoři čerpali inspiraci nejspíš v pravěku. Ve svých článcích tyto vozy nejčastěji přirovnávají k mastodontům či mamutům, často o nich píšou také jako o monstrech. Nejsem si jistý, zda by se taková srovnání německým tvůrcům, kteří pro X6 vytvořili vlastní kategorii aut zvanou Sports Activity Coupe (SAC), zamlouvala. Ale to není tak důležité jako to, jestli se líbí zákazníkům.
Tento počin z dílny Bayerische Motoren Werke AG, který dostal interní kódové označení E71, je proslulý zejména díky nezaměnitelnému designu své karoserie. BMW X6 lze označit jako SUV střižené kupéčkem, což je pro nemalou množinu motoristů poměrně zásadní důvod, proč si vůz (ne)koupit. Vyberte si sami, do které skupiny patříte.
Premiéry automobilů se většinou odehrávají na vyleštěných výstavních plochách renomovaných mezinárodních autosalónů. Nejinak tomu bylo i v případě BMW X6. Poprvé se na veřejnosti v plné kráse představilo v září 2007 na IAA ve Frankfurtu, sériovou výrobu pak německá automobilka rozběhla v roce 2008. Už od tohoto okamžiku bylo zřejmé, že „iks šestka“ navázala na to nejlepší, co zákazníkům nabízel předchozí model BMW X5.
První generace X6, atraktivního německého automobilu, se vyráběla v americké továrně ve Spartanburgu v Jižní Karolíně. Ze zdejších výrobních linek sjížděla až do roku 2014, tedy do té doby, než ji nahradila varianta (F16), která se dodává na trh i v současnosti.
Vzhled auta je možné spolehlivě popsat s pomocí oblíbeného výrazu bývalého prezidenta Václava Klause – kočkopes. Spojení robustních tvarů poloterénních vozů a ryze sportovních linií možná funguje, pokud to jediné, po čem zákazník touží, je zaujmout náhodné pozorovatele. K tomuto účelu mělo posloužit i deset variant laku, které původní nabídka první generace X6 zahrnovala
Masku chladiče s tradičním znakem bavorské automobilky – ledvinkami – skutečně nepřehlédnete. Dozadu zkosená střecha, elegantní rozšíření a současně zúžení světlometů a nově na nárazníku umístěné difuzory, jejichž uspořádání evokuje (jak jinak) písmeno X, mohou být jednou z příčin, proč se za tímto vozem ohlédne nejedna žena. Ale jak už psali v povídce Můj první klobouk pánové Šimek a Grossmann: „.. kdybys měl na hlavě džber dehtu, otočí se i chlap“.
Zadní část auta se nijak nezpronevěřila tradičnímu tvarování BMW konce 1. desetiletí 21. století, zůstala totiž poměrně vysoká. Přitažlivé partie v této části představuje např. zalomení horní strany světlometů či spoiler integrovaný do hrany víka, odkaz na kupé je pak patrný např. u pátých dveří. Charakteristickým „podpisem“ BMW je především boční profil vozu, kde je spojení SUV a kupé nejvíce zřejmé. Ve své době podobná koncepce neměla obdoby, móda SUV s nižší siluetou se ale ujala a odpovědi ostatních výrobců na sebe nenechaly příliš dlouho čekat. Příkladem budiž třeba Mercedes se svým GLE kupé.
Co se praktičnosti týče, tak v tomto ohledu BMW X6 – podobně jako někdejší pohlavár Třetí říše Joseph Goebbels – poněkud pokulhává… za konkurencí.
Mohutná kola s nízkým profilem určitě nejsou ideální obutí do města. Pokusíte-li se parkovat těsně u obrubníku, odřete si ráfky dřív, než by Zeman pohanku dokouřil a Drahoš králíka stáhl. Lehčí terén i s pomocí pohonu všech čtyř kol, vyšší světlé výšky a prvotřídního podvozku by pro X6 problém být neměl, na druhou stranu se rozhodně nejedná o vozidlo určené pro zdolávání těžšího terénu.
A naopak: vysoko umístěné těžiště či hmotnost přes 2 tuny – to fakt nejsou vlastnosti sportovních vozů, byť se vás elegantní křivky X šestky zoufale snaží přesvědčit o opaku.
Vysoký komfort a mimořádná kvalita interiéru jsou vlastnosti, které zdobí výrobky mnichovské automobilky již několik desetiletí a na něž se mohou její zákazníci 100% spolehnout. Nejinak je tomu i v tomto případě, již nastupování do vnitřních prostor vozu prostřednictvím obrovských dveří je velmi pohodlné. Vpředu má řidič i jeho spolujezdec dostatek místa a pochválit můžeme i novinku v podobě opěrky kolen po stranách středového tunelu.
Řízení šoférům i řidičkám usnadní elektricky nastavitelný volant s tlustým věncem, správnou polohu za ním pak rychle najdou s pomocí příplatkových, opět elektricky nastavitelných sedadel.
Interiér se rovněž může pochlubit velmi vydařenou ergonomií. Automobiloví znalci okamžitě odhalí, že palubní deska zůstala v podstatě shodná s verzí X5. Další podobnost s modelem X5 nastává při zkoušce sedadel: i v případě BMW X6 jsou sedačky umístěny nezvykle vysoko. Řidič tak získává perfektní výhled směrem do předoboku a celkově slušnou představu o tom, co se děje před ním na silnici. Naopak mizerný výhled dozadu nespasí ani monstrózně velká zpětná zrcátka a bez pomoci parkovacích čidel montovaných za příplatek se při napasování do volného fleku obejde jen skutečný kouzelník.
V zimě přijdou k duhu vyhřívaná sedadla, v létě se naopak šikne čtyřzónová klimatizace. Jinak stará dobrá poučka o tom, že prachy vládnou světu, platí i v tomto případě. Kdo je ve vatě, ten si mohl za příplatek přikoupit celou řadu užitečných věciček jako třeba DVD přehrávač, televizi nebo potahy čalouněné luxusní kůží Merino (k verzi BMW X6 M).
Jinak byla to od konstruktérů vozu neskutečná drzost, že na svou robustnost je zadní část tohoto německého cvalíka standardně dimenzovaná jen pro dvě osoby. Nářky svých zákazníků bavorský výrobce aut vyslyšel teprve v roce 2011, kdy svým klientům umožnil získat třetí místo pro dalšího pasažéra za příplatek. Jak jinak.
Kufr s dvojitým dnem nabízí 570 litrů prostoru, při sklopených sedačkách mohou majitelé vozu využívat úložný prostor zvící 1450 litrů.
Základní pohonné jednotky představují spolehlivé třílitrové naftové šestiválce 30d (má výkon 190 kW maximální točivý moment 560 Nm) a 40d (225 kW a 600 Nm), označované jako xDrive. Velký točivý moment se uplatní hlavně na dálnici a v táhlých rovinkách; v těchto situacích si takto mohutné auto umí udržet slušnou dynamiku, jistotu, stabilitu a velmi přesné řízení. Vysoký požitek ze sportovní jízdy a dávku adrenalinu ovšem navzdory speciálně konstruované odlehčené zadní nápravě nečekejte.
K dostání jsou i vozidla s benzinovými motory. Prvním z nich je dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec xDrive 35i s objemem 3,0 litru a výkonem 225 kW, druhý pak xDrive 50i – vidlicový osmiválec 4,4 litru twin turbo, jehož nejvyšší výkon dosahuje 300 kW.
Automobilka navrhla rovněž vůz s hybridním pohonem, který má benzinový a elektrický motor, a to o výkonu 357 kW. Konkrétně byste pod kapotou této varianty našli zážehový přeplňovaný osmiválec a dva elektromotory.
Co se převodovek týče, tak zájemci o koupi BMW X6 mohou volit mezi šesti nebo osmistupňovými automaty.
Motory | benzínové | |
Označení | xDrive 35i | xDrive 50i |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 |
Zdvihový objem | 2 979 | 4 395 |
Zrychlení 0 – 100 km/hod [s] | 6,4 | 5,4 |
Max. výkon [kW] | 225 | 300 |
Max. točivý moment [Nm] | 400 | 600 |
Max. rychlost [km/h] | 240 | 250 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 8,6 | 12,5 |
Motory | naftové | |||
Označení | xDrive30d | xDrive35d | xDrive40d | xDrive M50d |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Zdvihový objem | 2 993 | 2 933 | 2 993 | 2 993 |
Zrychlení 0 – 100 km/hod [s] | 6,7 | 5,8 | 6,5 | 5,3 |
Max. výkon [kW] | 190 | 210 | 225 | 280 |
Max. točivý moment [Nm] | 560 | 580 | 600 | 740 |
Max. rychlost [km/h] | 230 | 236 | 236 | 250 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,0 | 8,3 | 7,5 | 7,7 |
Přes výše zmiňovaný pokus o spojení SUV a kupé budou vyznavači sportovního stylu jízdy zklamaní. Auto je sice perfektně ovladatelné, stále je na něm ale znát jeho mohutnost a projev hodný dravce, aby u něj člověk hledal s lupou. Není divu, vždyť rozpohybovat kolos s takovou hmotností a s vnějšími rozměry 4877 x 1983 x 1690 mm a rozvorem 2933 mm, to je úkol hodný Ing. Pavla Pavla. Možná by měl s X6 větší práci než s proslulými sochami Moai z Velikonočního ostrova. Výhodou je, že vozidlo může nabídnout v kategorii SUV nevídanou stabilitu, na čemž se z velké míry podílí již výše zmiňovaný pohon všech čtyř kol.
Velkorysé výbavě, jíž většina vozů disponuje, odpovídala i prodejní cena, která ve své době atakovala hodnotu dva miliony korun. V současném segmentu ojetin se dá toto BMW pořídit nejlevněji za částky už lehce přesahující 500 000 Kč.
Vyznavači adrenalinu a rychlé sportovní jízdy v úzkých zatáčkách by si měli na BMW X6 nechat zajít chuť, to není nic pro ně. Auto je primárně určeno romantickým snílkům, kteří touží po dobře ovladatelném SUV, mají rádi neotřelé nápady a nedělají si nic z kritiky ostatních. Patříte mezi ně?
– kvalitní automatická převodovka
– čitelné a předvídatelné chování, stabilita i při vysokých rychlostech
– kvalitní zpracování interiéru
– ojeté vozy mají často luxusní příplatkovou výbavu
– nedostatečný prostor nad hlavou na zadních sedadlech
– enormní spotřeba paliva
– problematický motor V8 4.4 bi-turbo se sklony k silnému přehřívání
87%
Zobrazit nabídku ojetých vozů BMW X6
19.7.2018 10:10:16