Že je automatická převodovka (AP) užitečnou součástí některých vozů, o tom dnes nepochybuje nikdo. Jaké jsou hlavní důvody jejich oblíbenosti a jaké jsou nejznámější druhy vyráběných automatů, o tom si více řekneme právě v tomto dílu našeho seriálu.
Oproti klasické manuální převodovce dokážou AP lépe přenést a násobit točivý moment od spalovacího motoru na hnanou nápravu, zajistit plynulý rozjezd auta bez pomoci spojky jen pouhým sešlápnutím plynového pedálu, a také správně zvolit a zařadit ideální převodový stupeň. Na jedné straně udržuje AP motor v optimálních otáčkách, čímž dokáže zabránit chybnému podřazení, na straně druhé zabraňuje přetáčení motoru za studena. V obou případech tak automat vlastně chrání motor před jeho poškozením.
Nejmodernější automatické převodovky (obzvlášť ty vybavené větším počtem rychlostních stupňů) dokážou při jízdě na delší vzdálenosti po dálnici výrazně snížit spotřebu.
Automat ocení také nervózní řidiči, často se pohybující v městských dopravních zácpách, neboť neustálým šlapáním na spojkový pedál si mohou připadat tak trochu jako legendární bubeník kapely Beatles Ringo Starr. Což na druhou stranu nemusí být špatné.
A už vůbec to neznamená, že byste automatickou převodovku nenašli u sportovních vozů. Mazda Roadster, Aston Martin Rapide nebo třeba Audi RS3 Sportback jsou toho jasným důkazem.
Automatické převodovky také usnadňují dynamické předjíždění a pro SUV jsou dobrým pomocníkem ve zrádném terénu.
Jaké jsou vlastně nejčastější a nejznámější typy automatických převodovek? Pojďme se jim mrknout na zoubek.
Nejrozšířenějším a konstrukčně nejjednodušším druhem automatických převodovek je typ s hydrodynamickou spojkou. Sériově se vyrábí od sklonku 30. let 20. století. Základní součásti této AP jsou měnič momentu (s pomocí lamelových spojek a brzd slouží k přenosu kroutícího momentu) a systém planetových soukolí.
Tento druh AP se zahrnuje jak tradiční pětistupňové konstrukce až po nejmodernější devítistupňové. Používají je prakticky všechny světové automobilky. Mezi výrobce patří např. japonský Aisin nebo německý BorgWarner. Jako největší výhody se sluší uvést kultivovaná jízda, nevýhodou pak je sice méně častý, ale o to dražší servis.
Hydrodynamická AP s uzamykáním je v podstatě podkategorií výše uvedeného druhu. Hydrodynamický měnič momentu lze uzamknout blokovací spojkou a tím vytvořit
pevné propojení čerpadla a turbíny. Jakmile dojde k uzamčení, nelze přeřadit na jiný rychlostní stupeň, při jízdě se mírně sníží spotřeba a naopak zvýší výkon. Uzamčení blokovací spojky automaticky řídí program, přičemž volba závisí na konkrétních jízdních podmínkách a ovladačích (zařazený rychlostní stupeň, plyn aj.).
Hydromechanická AP je další podkategorií převodovky hydrodynamické. Nejčastěji se používá u železničních dopravních prostředků a také např. u traktorů určených pro sekání trávy. Jejich majitelé na nich oceňují snadnou obsluhu a bezúdržbovost celého agregátu.
V posledním dílu seriálu o automatických převodovkách uzavřeme přehled jejich vyráběných typů a čtenářům přineseme rady ohledně nejčastějších závad a nevýhod těchto mechanických pomocníků.
13.12.2016 12:00:14