Automatická převodovka je mechanické zařízení, které během jízdy vozu samočinně mění jednotlivé převodové stupně. Spousta nováčků, nezkušených řidičů, ale i jedinců, pro které automobil neznamená víc než pouhý prostředek, který je přepraví z bodu A do bodu B, ocení chybějící pedál spojky. Ten naopak budou na podlaze zoufale hledat ti šoféři, kteří řízení nadevše milují.
Samozřejmě, jde o pouhou nadsázku a zjednodušení, do takto jednoznačně ohraničených kategorií motoristy rozdělit nelze. Pravdou ovšem je, že automatická převodovka může být nástroj, díky němuž si mohou vychutnat požitek z jízdy i řidiči a řidičky, kteří by se s manuální převodovkou zbytečně trápili a stresovali. Pokud si postupně osvojí cit plynule řadit převodové stupně, tak mají vyhráno.
A kdo vlastně přišel s tím geniálním nápadem zkonstruovat automatickou převodovku?
První automatickou převodovku představil v roce 1904 T.J. Sturtevant z Bostonu. Měla výhradně mechanické provedení se dvěma stupni, mezi nimiž řidič řadil prostřednictvím setrvačníku a sady rotujících závaží.
Přibližně o pět let později Henry Ford poprvé vybavil svůj nejznámější vůz Model T, vyráběný v letech 1908 až 1927, planetovou převodovkou s manuálním řazením dvou rychlostních stupňů pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu dozadu.
První sériově vyráběná automatická převodovka byla z produkce koncernu GM a nesla označení Hydra-Matic. Vyráběná od roku 1939 se poprvé objevila v modelech Custom 8 Cruiser. Během druhé světové války dobře sloužila v lehkých tancích M5 Stuart. Její konstruktéři navázali na starší řešení s hydrodynamickým měničem točivého momentu od Hermanna Föttingera ze štětínské firmy Vulcan, namísto něj ovšem k přenosu síly od motoru použili hydraulickou spojku, která ovládala sadu tří planetových soukolí. Tato samočinná převodovka se čtyřmi stupni (tři pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad) se dokázala na trhu velmi rychle prosadit a získat řadu příznivců. Tím spíš, když v roce 1956 přišla automobilka General Motors s dalším vylepšením (převodovka nesla jméno Jetway): dvojitá hydraulická spojka přinesla kultivované řazení i lepší ovládání. Později jí byly osazeny vozy Cadillac a také Pontiac.
Ale na vavřínech nespali ani inženýři v dalších automobilkách. Konkrétně Buick se v roce 1947 pochlubil s vlastním, dvoustupňovým automatem Dynaflow, který disponoval hydrodynamickým měničem točivého momentu. O dva roky později předvedla automat s hydrodynamickým měničem další automobilka: Packard. Byl – stejně jako Dynaflow – dvoustupňový, navíc vybavený zámkem hydrodynamického měniče. Dalším rozšířeným typem dvoustupňové převodovky byl Powerglide, se kterým jezdily Chevrolety a některé vozy značky Pontiac.
Padesátá léta minulého století se nesou ve znamení překotného vývoje. Americký výrobce převodovek Borg-Warner přichází s třístupňovým automatem s měničem momentu; pozadu nezůstává ani Chrysler se svou dvoustupňovou převodovku PowerFlite a třístupňovým automatem TorqueFlite.
Během šedesátých let své vlastní automatické převodovky postupně vyvíjejí výrobci jako Jaguár nebo Mercedes. A právě druhý jmenovaný dosáhl s vozy opatřenými vlastní automatickou převodovkou velice slušného úspěchu. První kusy samočinných převodovek začala vyrábět specializovaná pobočka Mercedesu ve stuttgartské čtvrti Hedelfingen od listopadu 1961. Mimochodem, do roku 2014 jich tam bylo vyrobeno víc než 22 milionů.
V roce 1972 v Hedelfingenu vznikají převodovky s hydrodynamickým měničem momentu,
v osmdesátých létech se prosazují automaty s čtyřstupňovou převodovkou typu 4G-Tronic.
Vývoj se zrychluje a čekání na nové typy automatických převodovek se zkracuje: pětistupňová převodovka 5G-Tronic se stává dostupnou běžným uživatelům od roku 1990, přibližně o deset let později pak německá společnost ZF Friedrichshafen představuje šestistupňovou automatickou převodovkou označenou jako ZF 6HP26.
Není to tak dávno, kdy tatáž společnost zkonstruovala dvě varianty nové automatické devítistupňové převodovky ZF 9HP, která je určená osobním automobilům s motorem uloženým vpředu napříč. Než přijde další díl zatím můžete zkontrolovat náš online autobazar
V příštím článku čtenářům přineseme porovnání vyráběných typů automatických převodovek dle jejich konstrukce, několik řádků věnujeme jejich spolehlivosti a samozřejmě neopomeneme zmínit jejich výhody a upozornit na nevýhody.
9.12.2016 13:34:40