Známá partička automobilových šílenců ve složení Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May nenechá na žádném automobilu suchou nitku. Tak dlouho svou nebohou oběť v rámci TV pořadů (dříve Top Gear, nyní The Grand Tour) testují, trápí a ničí, že je zázrak, když nevypustí duši. Jejich pozornosti neujde sebemenší detail. Ale pokud vybraný kousek v jejich náročné zkoušce nakonec obstojí, můžete za takový automobil dát ruku do ohně. Ty nejlepší z nich si pak mohou odnést vítězství v tradiční anketě „Car of the Year The Top Gear Awards“. Tak jako například Audi TT 2. generace.
Psal se rok 2006 a populární britský motoristický pořad o dopravních prostředcích všeho možného i nemožného druhu a vzezření, které se na naší planetě vyskytují, rozdával plnými hrstmi ceny s názvem Automobil roku. Soutěž je rozdělena do několika tříd a v kategorii kupé si kov nejcennější vybojoval atraktivní model Audi TT.
Netradiční přídomek TT si série vozidel Audi vypůjčila z názvu slavného motocyklového závodu, který se odehrává na šedesátikilometrovém okruhu Snaefell Mountain Course ležícím na britském ostrově Man a nazývá se The International Isle of Man Tourist Trophy Race. Na řadu cenných vítězství v něm dosáhli jezdci, kteří vsadili na motorky německé značky NSU. Ano, vzpomínáte si dobře, to je opravdu jedna ze čtyř firem, která společně s dalšími třemi položila základy dnešního německého výrobce, v současnosti součásti nadnárodního koncernu Volkswagen Group. A ano ještě jednou, opravdu to logo ingolstadtských vozů neznamená pohon quattro, jak se většina čtenářů mylně domnívá, ale právě ty čtyři zakládající podniky.
Označení TT působí v jinak konvenčním a nudném číselném značení modelů ingolstadtské automobilky trošičku jako anomálie. On se ostatně celý model, tento zástupce malých sportovních automobilů, tak nějak vymyká z běžné produkce tohoto tradičního německého výrobce.
Pokud vás zajímá, co se odehrávalo ještě předtím, než na svět přišla 2. generace malých sportovních automobilů Audi TT, bylo toho docela dost. Velký třesk, výskyt prvního primitivního života na Zemi, dinosauři, první primáti a konečně člověk dnešního typu. Ale to asi víte, ne?! A to vás asi ani nezajímá, takže popojedem.
Na automobilový trh se od zahájení výroby podívaly celkem tři generace tohoto velmi oblíbeného dvoudveřového vozu, přičemž všechny se vyráběly a dodnes vyrábějí v maďarském Győru. Tam se dřív (za socíku) jezdilo na nákupy za nedostatkovým zboží jako byly trička, kosmetika, prášky na praní a filmy pro dospělé s vnadnými kráskami na videokazetách typu VHS. Vidíte, čas trhnul oponou a dnes z místní továrny Audi vyjíždějí podobně svůdné krásky, do nichž se někteří z nás zamilovali na první pohled. A i kdyby to měl být opravdu nejkrásnější kýč, jak o první lásce tvrdí slovenská hudební skupina Elán, tak za hřích to přece stojí, není-liž pravda.
Druhá generace Audi TT se začala vyrábět v roce 2006, přičemž poprvé veřejně a bez špetky pokory či ostychu byla jeho studie s názvem studie Audi Shooting Brake odhalena na tokijském autosalonu v říjnu 2005. Výroba vydržela pěkných 8 let až do roku 2014. To již na automobilovém nebi začala zářit nová vycházející hvězda, Audi TT třetí generace, která si svou premiéru odbyla (tedy ne, že by ji odflákla) na autosalonu v Ženevě v březnu téhož roku. Vozy této řady automobilka vyrábí dosud.
Nejvyšším modelem v generaci s pořadovým číslem 2 se stal veskrze sportovní vůz Audi TTS, jako břitva ostrá verze, která se objevila dva roky po uvedení původního TT druhé generace. Prodávala se coby kupé i roadster. Perfektní výbava, která obnášela třeba použití luxusní kůže Nappa v interiéru nebo automatickou klimatizaci, se ostatně odrážela i na ceně, která se ve své době pohybovala zhruba kolem 1,3 milionu korun. Pakatel.
Druhá generace (s interním kódem 8J) nahradila původní typ označovaný jako 8N, jehož se prodalo více než 250 000. Což není nijak malé číslo, vezmeme-li v úvahu poměrně omezenou cílovou skupinu většinou mladých lidí, kteří se chtějí dobře bavit a ještě u toho i dobře vypadat.
A to číslo je ještě tím úctyhodnější, že vozy první generace Audi si zpočátku získaly pověst, ze které vývojářský tým rozhodně nebyl příliš nadšený. A řidiči už tuplem ne. Ve vyšších rychlostech (nad 180 km/h) se totiž u těchto automobilů objevovaly nečekané komplikace se stabilitou, které vedly k četným nehodám. O řešení těchto technických problémů se postarala až masivní servisní akce z přelomu let 1999 a 2000. Technici ingolstadtské automobilky zaměřili svou pozornost na vylepšení odpružení a také se s pomocí nově instalovaného elektronického stabilizačního systému Audi’s Electronic Stability Programme a přidáním zadního spoileru postarali o to, aby byl spánek nespokojených majitelů přece jen o něco klidnější. Ovšem na obranu tvůrců této velmi atraktivní předokolky je třeba uvést, že velká část viny za způsobené kolize ležela i na bedrech řidičů, respektive byla způsobena jejich mizerným odhadem chování vozu při průjezdu ostrých zatáček nebo při prudké změně směru a jejich následnou neadekvátní reakcí v těchto situacích.
Vraťme se ještě na chvíli k výše uvedenému spoileru. Také u exemplářů 2. generace je jejich nedílnou součástí a nezbytným designovým, ale především ryze funkčním aerodynamickým prvkem. Zatímco při rychlosti 120 km/h se některým slabším povahám může zvedat kufr, Audi TT 2. generace se při téže rychlosti automaticky zvedá spoiler. Tato elegantní ozdoba, která slouží ke zvýšení přítlaku automobilu k vozovce, se opět automaticky zasune, když rychlost vozu klesne pod fádních 80 km/h.
Nejen originální přítlačné křídlo signalizuje jasný příklon k výrazně sportovnějšímu charakteru a agilnímu zaměření Audi TT. Hladké linie zaoblené přídě společně s velmi krátkými převisy, vertikálně orientovaná maska chladiče označovaná jako Frame Face či dozadu protažená, postupně splývající střecha, to je paráda vychytaná do nejmenších detailů, nad níž zvlhne nejedno lidské oko a v místě věčného mrazu i nejdrsnější muž uroní kroupu, jak ve své hře Dobytí severního pólu kdysi napsal nezapomenutelný český velikán Jára Cimrman.
Pozitivní vliv na design měl i facelift obou vyráběných karosářských verzí, tedy kupé i roadster, který se uskutečnil v roce 2010. Přinesl nový zaoblený přední nárazník, jemuž dominovaly velké otvory pro přívod vzduchu určeného k chlazení. Maska chladiče byla nově opatřena lesklým černým lakem a za příplatek si mohl majitel nového Audi dopřát rovněž xenonové světlomety Plus s efektním pásem bílých diod pro denní svícení. Měnila se rovněž koncová světla, zvětšil se difuzor i koncovky výfuku. Celkově karoserie oproti první generaci „povyrostla“ do délky o 137 mm na konečných 4 187 mm, do šířky pak o 78 mm na 1 842 mm.
Ikonickému pojetí tohoto vozu odpovídá i barevné ladění, nepřehlédnutelným se stal hlavně ostře oranžový lak varianty TTS. S modely z dílny jiných automobilek si „tétéčko“ díky jeho designu zaručeně nespletete a právě jeho jedinečnost je to, co na něm jednoznačně láká i dnešní motoristy. Není se co divit: za neskutečnými tvary této přitažlivé sexbomby nestojí nikdo menší (nikoliv výškou, nýbrž významem) než někdejší šéf designér celého koncernu VW Walter de Silva. Ten dokázal citlivě navázat na práci svého předchůdce Petera Schreyera a celá jeho práce byla korunována cenou Nejkrásnější automobil roku 2006. Tu si Audi TT 2. generace odvezlo z udělování cen Design Award v soutěži, kterou pro své čtenáře pravidelně pořádá respektovaný německý automobilový časopis Auto Bild. Jak se říká, s jídlem roste chuť a věčně hladové Audi polykalo další tituly s chutí pohádkového Otesánka. Tento vůz byl ve sbírání renomovaných titulů nenasytný a nespokojil se jen tak s málem. Další v řadě byla cena za nejlepší design udělovaná v rámci ankety o světové auto roku (World Car of the Year). Audi TT ji získalo na autosalonu, který se konal v New Yorku v dubnu 2007. Nakonec ještě zmíníme anketu britského časopisu What Car?, v níž si označení nejlepší kupé ve své třídě vybojoval model Audi TT 2. generace s motorem 2.0 TFSI.
Dané třídě odpovídá vysoká kvalita zpracování i použitých materiálů. Hliník našel uplatnění nejen v Humpolci, ale – jak jsme uvedli už výše – i na karosérii vozu a rovněž v interiéru, který je na svou kategorii až nečekaně praktický.
Otevíráte dveře a usedáte na nízko posazená sportovní sedadla s velmi dobrým bočním vedením. Jsou velmi pohodlná a poskytují kvalitní oporu, kterou oceníte i na delších trasách, byť dostatek místa kolem sebe získá především řidič a maximálně jeho spolujezdec. Nízká boční okna, průhled čelním sklem a zešikmený sportovní volant, který velmi dobře sedí v ruce, dokážou společně navodit atmosféru, jaká panuje např. na závodním okruhu Silverstone. Začínáte chápat, proč kouzlu Audi TT 2. řady propadlo tolik šoférů i řidiček. Ani fakt, že s prostorem vzadu je to poněkud horší a komfortně se zde usadí spíše menší děti (a to i přesto, že se druhá generace může chlubit prostornějším interiérem ve srovnání se svým předchůdcem), vás nijak nezviklá v rozhodnutí spojit svou budoucnost s tímto vládcem silnic. Audi TT bývá často označované jako pozérské, určené snobům, metrosexuálům, hipsterům a dalším podobným raritám. Ale i když mezi ně zrovna vy nepatříte, nemůže vaší pozornosti ujít kvalitně vyvedená audiosoustava, prvotřídní materiály, pečlivé slícovaní jednotlivých dílů i celková ergonomie. Kdo by takovým svodům odolal?!
Tím spíš, že Audi TT rozhodně nepatří k těm autům, které je na místě z garáže vyvézt jen tehdy, když si chcete naplno užít sportovní jízdu a stát se primárně terčem obdivných pohledů. Díky nadprůměrně objemnému zavazadlovému prostoru dobře obstojí i v každodenním provozu. Jeho velikost v základu činí 290 litrů, po sklopení sedadel ovšem lze získat až 700 litrů.
Nicméně buďme v hodnocení naprosto upřímní: za elegantní siluetou a výborně propracovaným interiérem automobilka umně skrývá velmi dobré, nikoliv však špičkové jízdní vlastnosti. Do opravdového sporťáku Audi TT druhé řady stále ještě malý kousek chybí. Podobně jako myš, která se narodí ve stáji, nelze považovat za koně, tak ani Audi TT není a nebude dokonalý supersport.
Taky nemusí, baby je potřeba pořádně projet. Proto Audi TT nabízí pestrou paletu výkonných motorů. Ty dva základní jsou 2.0 TFSI a 3.2 FSI. První z nich, zážehový čtyřválec, poskytuje vozu výkon 147 kW a dobře jej znají majitelé další koncernových vozů – Golfu GTI nebo Škody Octavie RS. Poskytuje potěšení v podobě slušné dynamiky, svižné jízdy a okamžitou reakcí na polechtání plynového pedálu.
Příčně uložený vidlicový šestiválec s přímým vstřikováním 3.2 FSI o výkonu 184 kW a s točivým momentem 320 Nm je kombinovaný s dvouspojkovou převodovkou S tronic. Tuto pohonnou jednotku můžeme bez rozpaků označit jako nezdolné srdce každého Audi TT Roadster. Tedy té karosářské verze, která už se obejde bez přítlačného křídla a která se už může pochlubit pohonem všech kol (quattro) a spojkou Haldex.
V roce 2008 se pak pro obě varianty karosérií představil motor 2.0 TFSI (výkon 200 kW, maximální kroutící moment 350 Nm). Šlo o vrcholný model řady, označovaný jako Audi TTS.
S druhou generací Audi TT se pojil i dieselový motor. Zvláště oceňovaný je mezi ostatními motorizacemi čtyřválec se vstřikováním common rail 2.0 TDI, který přinášel maximální výkon 125 kW při 4200 ot./min a příjemný pocit z jízdy. Dostupný je výlučně s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol.
Motory | benzínové | ||||
Označení /objem / pohon | 1.8 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI quattro | 2.5 TFSI | 3.2 V6 quattro |
Zrychlení 0 – 100 km/hod [s] | 7,2 | 6,6 | 5,6 | 4,6 | 6,4 |
Max. výkon [kW] | 118 | 147 | 155 | 250 | 184 |
Max. točivý moment [Nm] | 250 | 280 | 350 | 450 | 320 |
Max. rychlost [km/h] | 226 | 240 | 243 | 250 (280 za příplatek) | 250 |
Motory | dieselové | |
Označení /objem / pohon | 2.0 TDI quattro | |
Zrychlení 0 – 100 km/hod [s] | 7,5 | |
Max. výkon [kW] | 125 | |
Max. točivý moment [Nm] | 350 | |
Max. rychlost [km/h] | 226 |
Audi 8J se na rozdíl od svého předchůdce začalo vyrábět z lehkého hliníku v kombinaci s ocelí. Zhruba 70 % materiálu, z nějž je automobil vyroben, tvoří právě hliníkové slitiny, které vozu přinášejí slušnou tuhost karoserie, skvělou vyváženost a s ní související dokonalou ovladatelnost.
V první generaci se jednalo o krátké kupé konstruované na podvozku Golfu IV. Ten ovšem čtyřválcovým turbomotorům zdaleka nestačil, což se odráželo ve výše citovaných problémech. Druhá generace si proto vzala za vzor již vychytané Audi A3. Využívá víceprvkové zavěšení kol, čímž se podařilo dosáhnout citelně lepších jízdních vlastností. Zejména v podmínkách nerovných silnic se kolům daří udržovat si neustálý kontakt s vozovkou. Vůz je navíc velmi snadno ovladatelný a čitelný, řízení je dostatečně přesné a zároveň tuhé a vyznačuje se i snadným řazením.
Které silné vlastnosti Audi TT 2. řady můžeme vyzdvihnout? Za prvé a bez jakýchkoliv pochybností je to design. Ten stojí za výbornými prodejními výsledky tohoto charismatického darebáka, který nám tak nějak přirostl k srdci. Něco jako Jean-Paul Belmondo automobilového světa. Na dalším místě můžeme uvést skutečnost, že automobil řidiče „poslouchá“ na slovo. Přestože podobný jízdní výkon si můžete u konkurenčních značek dopřát i za citelně nižší sumu, tam už není tak nějak ono. A to i v případě ojetin, kde je potřeba počítat s rozpětím zhruba 600 000 až 800 000 Kč, typicky se totiž jedná o auta se špičkovou výbavou. Koho neodradí vysoká pořizovací cena, ten získá v Audi TT II úchvatný, nadmíru spolehlivý a rychlý dopravní prostředek.
Audi TT je především stylovým vozem pro všechny, kteří si potrpí na to být vidět. Když k tomu připočteme velmi slušné jízdní vlastnosti a fakt, že se nezalekne ani dynamické jízdy, byť ho nemůžeme považovat za plnohodnotně sportovní model, cílová skupina, která se o něj bude zajímat, je poměrně jasně identifikovatelná – lidé, kteří se rádi baví, které láká moderní styl, rychlá jízda a design, který nestárne. Podobně, jako jeho majitelé.
93%
Zobrazit nabídku ojetých vozů Audi TT
24.5.2018 13:20:53