Dnešní politicky korektní doba se nese ve znamení všeobjímající tolerance. Automaticky se předpokládá, že bychom pro hodnocení sociálně patologických jevů neměli používat stále stejnou optiku, na některé tyto „prohřešky“ bychom měli pohlížet z jiného úhlu a také bychom měli hodit za hlavu opakovaně zažité negativní zkušenosti. Jejich přílišným zdůrazňováním prý dochází k posilování stereotypů. Jedním z nich je fakt, že řidiči vozů se čtyřmi kruhy na masce chladiče obecně nepatří zrovna k těm nejoblíbenějším. Platí to snad i pro šoféry Audi A4 B7?
Výše uvedené tvrzení o agresivitě majitelů vozů, jejichž domovský podnik sídlí v německém Ingolstadtu, dokazuje mj. průzkum britského televizního kanálu Dave. Uskutečnil se v lednu 2018 a jedním z jeho výsledků bylo i zjištění, že za třetí nejagresivnější piráty silnic jsou považováni lidé, kteří řídí model Audi TT. Rovněž podle studie „Agresivní a nebezpečné chování řidičů motorových vozidel v ČR“, kterou přední čeští odborníci působící v oblasti dopravy vypracovali v roce 2010, činí podíl značky Audi na zaznamenaných nehodách, které souvisejí s netolerantní jízdou, až 7,55 %. A to navzdory tomu, že počet zástupců německé automobilky charakterizované sloganem Náskok díky technice, je v celkovém počtu registrovaných osobních vozů pouhé 1,5 %. O tom, jakým poměrem byl zastoupen konkrétně model Audi A4 B7, statistiky bohužel cudně mlčí. Pokud se ale při koupi ojetého vozu nerozhodujete pouze na základě toho, zda vás ostatní účastníci silničního provozu milují či nikoliv, klidně čtěte dál. Prozradíme vám totiž řadu užitečných detailů, které vám při jeho případném nákupu můžou přijít opravdu vhod.
Typ označovaný jako B7 reprezentuje v pořadí třetí generaci populárního vozidla Audi A4. Automobilovou veřejností byl vřele přijat již během své premiéry, která se uskutečnila v září roku 2004 na pařížském autosalónu. Jako sedan, kombi Avant a ryze sportovní verze S4 si okamžitě získal řadu příznivců. Aby to nebylo málo, tak v únoru roku 2006 se představil i jako kabriolet. To už ovšem byla labutí píseň tohoto modelu, jehož výroba byla ukončena o dva roky později.
Z hlediska designu je Audi A4 B7 skutečně „perfektne urobená“: vnějšími tvary připomíná modelku – a tak se sluší o ní psát v ženském rodě. Nejvýraznějším prvkem B7, která vznikla omlazením předchozího modelu B6, se stala přepracovaná mohutná maska chladiče, známá Single-frame. V kombinaci s dynamicky tvarovanými světly dodává vozu charisma starého buddhistického mnicha z tibetského kláštera Däpung a dravost anglického bulteriéra. Lichoběžníková maska je navržena s ohledem na aerodynamiku tak, aby se táhla od kapoty až ke spodnímu kraji nárazníku. Řečeno Jonathanem Frakesem – „Věřte nevěřte“ – ani ojetý model B7 se na pohled příliš neliší od svých novějších „kolegů“, působí vedle nich moderně a sebevědomě a ani časem neztrácí nic ze své původní krásy. Propracovaná image, která vůz opticky posouvá do kategorie dražších vozů, se konstruktérům z Audi jednoznačně vydařila. Tým pracující pod šéfdesignérem Walterem de Silvou si za skvělou práci zaslouží palec hore!
O interiéru se nedá tvrdit, že by byl vysloveně slabou stránkou automobilu nebo že by mu dělal ostudu. Ale znáte to, lidé jsou neskromní a chtějí si za stejné peníze dopřát stále více. Anebo aspoň, aby sousedovi zdechla koza.
Nejprve to lepší. Nejenže sedadla jsou sympaticky pohodlná, rovněž vizuální podoba vnitřního prostoru a výbava působí atraktivním dojmem. Zkrátka tak, jak se tomu u vozů této kategorie sluší a patří.
Například součástí standardní úrovně výbavy verze A4 Avant 2.0 TDI jsou mj. vyhřívaná sedadla, autorádio s CD, multifunkční nastavitelný volant, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním; nechybí ani mlhové světlomety (přední i zadní) nebo automatická klimatizace. Na přání bylo výbavu možno doplnit hliníkovými koly, koženým čalouněním a řadou dalších luxusních prvků.
Základní bezpečnostní opatření tvoří dvoustupňové čelní airbagy a boční airbagy, které se nacházejí v opěradlech předních sedadel. Z elektronických pomocníků můžeme uvést antiblokovací brzdový systém ABS, systém elektronického rozdělení brzdné síly.
EBD/EBV, protiprokluzovou funkci EDS nebo elektronický stabilizační systém ESP.
Teď k těm negativům. Autor návrhu interiérů byl nejspíše tak trochu básník nebo šprýmař. Jak jinak si vysvětlit, že při důkladné prohlídce interiéru Audi A4 B7 nás čeká tzv. moment zklamaného očekávání!? Německý vůz uvnitř totiž rozhodně neoplývá přebytkem místa a nářky na stísněný prostor návrhářský tým vyslyšel až v případě novější B8. Podobnou klaustrofobii musí zažívat nešťastná oběť únosu, kterou jeho pachatelé nekompromisně narvou do zavazadlového prostoru. Ten nabízí zoufalý objem 460 litrů (v případě sedanu). A kombi disponuje dokonce kufrem ještě o 20 litrů menším. V takovém případě nezbývá než použít tradiční recept nechvalně proslavených iniciátorů orlických vražd z 90. let minulého století. Sud kulatý, rys tu pije….
Ještě v jednom ohledu se automobilka z hlediska interiéru příliš „nepředvedla“. Na použitých materiálech se uvnitř šetřilo jako v českých nemocnicích na chutném jídle a postupem času je to znát. Nejen na ovladačích elektrického stahování oken, které brzy působí ohmataně, ale i další plasty podléhají velmi snadno poškrábání.
Pestrá nabídka motorů potěší všechny zájemce, kteří o koupi ojetého modelu Audi A4 B7 uvažují. K dostání jsou jak varianty s benzínovými, tak i dieselovými motory. Novinkou byly ve své době agregáty FSI s přímým vstřikem paliva.
Základní variantou benzinového motoru je jednotka o objemu 1.6 l s výkonem 75 kW, která ovšem bývá považována za nedostačující. Naopak nejsilnějším zástupcem benzinem poháněných aut je sportovní sedan RS4 opatřený vidlicovým osmiválcem 4.2 FSI. Přináší poctivý výkon 309 kW při 7800 ot./min., točivý moment 430 Nm při 5500 otáčkách, nejvyšší možnou (elektronicky omezenou) rychlost 250 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 4,8 s.
Celkově je však silných benzinových motorů na tuzemském trhu nedostatek, a pokud po něm vaše srdce touží, budete se muset vypravit se za hranice, nejlépe na západ od České republiky. Rozumnou volbou zůstává spolehlivý motor 2.0 TFSI ideálně kombinovaný se stálým pohonem všech kol.
U dieselových motorů, které jsou populárnější, představuje základní variantu 1.9 TDI s výkonem 85 kW. Nejsilnějším motorem, na který se mohou potenciální kupci těšit, je 3.0 V6 TDI dosahující výkonu 171 kW.
Všechny vznětové motory můžeme pochválit za nízkou spotřebu a solidní výkon. Kdo prahne po trochu svižnější jízdě, měl by sáhnout po naftovém šestiválci 3.0 TDI. Je ovšem třeba mít na paměti, že naftové šestiválce vyžadují pravidelný servis a mají vyšší spotřebu. Při výběru motoru je třeba dát si pozor na čtyřválcové turbodiesely, které mají sklony k větší poruchovosti.
Seznam dodávaných pohonných jednotek
Benzinové:
Označení motoru | Zrychlení z 0-100 km/h [s] | Maximální výkon [kW] |
1.6 | 12,6 | 75 kW |
1.8 T | 8,6 | 120 kW |
1.8 T quattro | 8,7 | 120 kW |
2.0 | 9,9 | 96 kW |
2.0 TFSI | 7,1 | 147 kW |
2.0 TFSI quattro | 7,2 | 147 kW |
2.0 TFSI | 7,0 | 162 kW |
2.0 TFSI quattro | 6,9 | 162 kW |
3.2 V6 FSI | 6,8 | 188 kW |
3.2 V6 FSI quattro | 6,4 | 188 kW |
4.2 V8 S4 | 5,6 | 253 kW |
4.2 V8 RS4 | 4,8 | 309 kW |
Naftové:
Označení motoru | Zrychlení z 0-100 km/h [s] | Maximální výkon [kW] |
1.9 TDI | 11,2 | 201 km/h |
2.0 TDI | 9,7 | 212 km/h |
2.0 TDI quattro | 9,7 | 207 km/h |
2.0 TDI | 8,6 | 228 km/h |
2.0 TDI quattro | 8,5 | 224 km/h |
2.5 V6 TDI | 8,8 | 227 km/h |
2.7 V6 TDI | 8,4 | 229 km/h |
3.0 V6 TDI quattro | 7,2 | 235 km/h |
3.0 V6 TDI quattro | 6,8 | 245 km/h |
Co se proklamované sportovnosti týče, zůstalo přání otcem myšlenky. Řízení má ale dobrou odezvu a auto sedí na povrchu jako přibité, pokud ovšem nemá pod sebou silnici, která je posetá nesčetnými výmoly. To si pak připadáte jako Jack Sparrow (kapitán Jack Sparrow!), jehož Černá Perla je vlnami nemilosrdně vláčena od útesu k útesu. Celá posádka si navíc vychutnává i kakofonický koncert – jen nepříjemně vrzající ráhnoví a stěžně zde spolehlivě nahrazují tvrdé a špatně slícované plasty. Podélně uložený motor zavěšený před nápravou způsobuje, že auto má těžší předek. Tím ztrácí přilnavost a celkově je pro vozidlo typická nedotáčivost. Cestujete-li častěji v náročnějším terénu, pohon všech čtyř kol je – reklamním sloganem řečeno – jasná volba!
Audi A4 3. generace budou ve své garáži hýčkat patrně ti řidiči, kteří chtějí vlastnit luxusně vypadající a dostatečně komfortní automobil a přitom nemají extrémně přehnané požadavky na sportovní charakter jízdy. Pokud se před koupí vozu pečlivě seznámí s jeho historií, pokud jim nebude vadit vyšší pořizovací cena náhradních dílů a servisu, může jim tento vůz při jejich nenáročných vyjížďkách dobře posloužit. A když se za volantem budou chovat aspoň trochu slušně, možná jejich krásku přestanou ostatní řidiči podezřívavě sledovat ihned poté, co se zjeví v jejich zorném poli.
– spolehlivý a odolný podvozek
– velmi pestrá nabídka motorů
– patří mezi vozy s nejmenším poklesem hodnoty
– prestižní značka
– slušná standardní výbava
– malý objem zavazadlového prostoru
– častý cíl zlodějů
– problematické čtyřválcové turbodiesely
– vyšší cena náhradních dílů
78%
Zobrazit nabídku ojetých vozů Audi A4
26.10.2018 14:23:42