Nejméně motorizovaným světadílem je Afrika. Málokdo by tak na německé IAA čekal vůz, který má mířit právě tam. Mimo hlavní zájmový proud se na frankfurtském autosalonu prezentuje vize aCar. Za malým elektrickým náklaďákem stojí Slovák Martin Šoltés.
Jeho vize je jednoduchá: Vůz musí být maximálně jednoduchý na údržbu, provoz i výrobu. Ta má být lokalizovaná přímo v odbytištích, nejlépe v malých montovnách a možná za použití základního nářadí. I to má snižovat výrobní náklady, díky nimž nemá pořizovací cena překročit 10 000 eur. A to je řeč o elektromobilu s pohonem všech kol a dojezdem až 80 km. K tomu má stačit baterie o kapacitě 20 kWh. ACar má totiž vážit pouhých 800 kilogramů a dosahovat nejvyšší rychlosti 60 km/h.
Základem 3,7 metru dlouhého vozu je rám z dílny Piaggio. Na něm je upevněna jednoduchá dvoumístná kabina, která evropské bezpečnostní normy jistě neplní. K nízké hmotnosti však přispívá perfektně. Za kabinou může být umístěna korba pro náklad nebo například nástavba pro přepravu dalších cestujících. Variabilita tu má hrát prim.
O pohon se starají dva elektromotory, každý disponující silou až 8 kW. Hlavní výhodou v často náročném africkém terénu je ale točivý moment 42 N.m dostupný od nejnižších otáček. Elektromobily v Africe jsou dobrým nápadem i pro konstrukční jednoduchost elektromotoru a možnost využití baterie elektromobilu i pro napájení domácnosti formou ostrovního systému.
27.9.2017 12:23:11