K čemu je vám super kára, která je drahá, krásná, moderní, skvostná, úžasná, vytuněná, plně vybavená, ale nespolehlivá? Se kterou vyrazit na nákup 10 km od domu je o strach, protože nevíte, zda již brzy nebudete zoufale volat asistenční službu nebo shánět nejbližší koňský povoz, kdo by vás odtáhl do nejbližšího servisu? Nač je vám auto, které vám v garáži – jak se říká na Moravě – jen darmo zavazí? Ano, překáží, chátrá a hnije, zbytečně zabírá prostor a je na dvě věci: na ho… No, prostě k zlosti.
Je dobře, že dnešní koupěchtivý zákazník má možnost srovnávat různé modely aut na základě různých kriterií. Rychlosti, průměrné spotřeby, výkonu motoru, bezpečnosti a samozřejmě také spolehlivosti. A možnost srovnání má díky nejrůznějším recenzím, testům, soutěžím a anketám, které vyhlašují více či méně renomované automobilové magazíny, agentury a komise plné na slovo vzatých odborníků, dnes opravdu každý.
Kdo hledá, najde. Například žebříček spolehlivosti aut, který pravidelně vydává německá síť stanic technické kontroly a zkušební společnost TÜV. Každý rok zveřejňuje detailní informace a kompletní statistiky o četnosti závad, které tato obdoba našich STK odhalí u jednotlivých modelů. Pro lepší přehlednost a adekvátní porovnání používá TÜV již dlouhodobě stejnou metodiku a tytéž ověřené metriky.
Pro lepší přehlednost jsou vozy rozděleny podle stáří do pěti hlavních kategorií: v první jsou auta stará 2 až 3 roky, ve druhé 4 až 5 let, dále pak 6 až 7 let, 8 až 9 let a konečně 10 až 11 let. V úvahu se berou i počty najetých kilometrů a hodnotí se stupnicí známek jako ve škole. Podíl všech objevených závad je vyjádřen procenty. Pro úplnost doplňme, že v Německu musí nová osobní auta absolvovat TÜV testy poprvé po třech letech, kdežto v ČR se na STK mohou dostavit až po čtyřech letech provozu.
Zkusili jsme se zaměřit na TÜV žebříčky z let 2008 až 2017 a ani nás příliš nepřekvapilo, že na se na předních pozicích objevují pořád stejná zvučná jména. A překvapením není ani to, že jde o auta výhradně německé a japonské provenience.
Pro dnešní článek jsme vybrali tři modely, které sice spojuje vysoká spolehlivost, to, že mají pneumatiky, řadicí páku a motor, ale jinak se od sebe liší snad naprosto vším.
Možná že ne Oscara, ale minimálně standing ovation si zaslouží vůz, který zrychlí dech i majitelům těch nejpevnějších nervů a příznivcům rychlé jízdy – Porsche 911. Na stupně vítězů se tato sportovní ikona prodrala několikrát. V TÜV anketě za rok 2016 zvítězila hned ve třech kategoriích: na nejvyšší příčku pomyslného žebříčku vyšplhala mezi vozy stáří 6 až 7 let starých. Porsche 911 zvítězilo také ve skupině osmi až devítiletých vozů a rovněž u prduchů (neboli pracujících „důchodců“) starých 10 až 11 let.
U vozů věku 2 až 3 roky obdržela tato legenda rychlých kol nepopulární bramborovou placku společně s Mercedesem ML, stejně dopadla i v kategorii 4-5 let. Pokud vezmeme v úvahu, že srovnání podstoupilo více než 120 modelů, tak jde o úctyhodný výsledek.
Porsche 911 si výborně vedlo i o rok dříve v TÜV Reportu pro rok 2015. Tři první místa obsadilo v kategorii nejstarších vozů, mezi 2 až tříletými auty skončilo třetí a konečně ve skupině 4 až pětiletých automobilů urvalo skvělou stříbrnou medaili. Co přesně hovoří ve prospěch tohoto německého lamače srdcí? Je to nejen extrémně nízká poruchovost, ale především úžasné jízdní vlastnosti, které doslova uchvátí veškeré lidské smysly. Čtyři desetiletí nasbíraných zkušeností s přeplňovanými motory se prostě někde projevit musí.
Porsche 911 je špičkový výkonný sportovní automobil, který se ve Stuttgartu vyrábí již od roku 1963 až dodnes. Verze Cayenne a Carrera GT sjíždějí z továrních pásů v nové továrně v Lipsku. Variant vozů s označením 911 je celá dlouhá řada, mezi těmi současnými figurují například Carrera, Carrera S, Carrera Cabriolet, Carrera 4, Carrera 4S, Targa 4, Turbo S, Turbo Cabriolet S, GT2 a mnohé další. Značná část modelů jsou v podstatě závodní auta, která získala homologaci i pro běžný silniční provoz.
Porsche 911 s interním označením 991, které se poprvé objevilo na autosalonu ve Frankfurtu v říjnu 2011, mohli mít potenciální kupci hned ve dvou provedeních. Obě jsou o něco delší a nižší než jejich předchůdci. Základní model Carrera se prodával v červené barvě a se spolehlivým a ověřeným plochým šestiválcem a s tradičním řešením v podobě jeho uložení za zadní nápravou. Pohonná jednotka s objemem 3,4 l byla obdařena výkonem 258 kW. O něco silnější stříbrná verze nese název Carrera S. Kdo se nespokojil se sedmistupňovou manuální převodovku v základu, mohl mít za příplatek dvouspojkovou převodovku PDK. Pohonnou jednotkou vozu je rovněž atmosférický šestiválcový boxer, tentokrát o objemu 3,8 l a výkonu 294 kW.
Mohlo by vás zajímat: Porsche 911 budou pohánět výhradně přeplňované šestiválce
A proto si tedy něco řekneme o vozu, který se v našem vlastním hodnocení ocitl na druhém místě. Japonský hybrid Toyota Prius je zástupcem zcela odlišného segmentu než Porsche 911.
Toyota Prius 3. generace, vůz s interním označením XW30, se vyráběl v letech 2009 až 2015. Zlatou medaili ve zkušebnách TÜV vybojoval tento hybridní model již v roce 2012, kdy s přehledem převálcoval všechny své soupeře, kteří byli stejně jako on již 2 až 3 roky v provozu. Mezi 4 až pětiletými kousky se umístil na krásném druhém místě.
Díky velmi nízké poruchovosti 9,6% skončil rovněž jako druhý v TÜV testech uskutečněných v roce 2016, a to v kategorii vozů starých 6 až 7 roky Je ovšem nutné podotknout, že tyto japonské vozy se soutěže účastní s daleko vyšším průměrným nájezdem kilometrů než mají jeho soupeři. V témže roce, avšak v kategorii aut osmi- až devítiletých, Prius opět vystoupal na krásné stříbrné místo a dýchá na záda modelu již v naší recenzi zmíněnému – Porscheti 911.
Toyota Prius, automobil s karoserií typu hatchback a hrdý zástupce vozů nižší střední třídy, kombinuje spalovací benzinový motor (má výkon 73 kW) s elektropohonem o výkonu 60 kW. Celkově tak disponuje obstojným výkonem 100 kW. Konstrukčně velice jednoduchá a navýsost spolehlivá automatická planetová převodovka, vynikající aerodynamika, která se také podílí na kombinované spotřebě 5l na 100 km, to jsou další faktory, které rozhodly o úspěšnosti tohoto japonského samuraje.
Přidáme-li k tomu ještě bohatou výbavu, nabízenou ve třech úrovních (Prius, Sol a Premium), atraktivní vzhled a nekonečnou řadu nových technologií a nejrůznějších vylepšení oproti předchozí druhé generaci, pak zde máme vůz, který s přehledem umlčí výtky i těch nejnáročnějších hnidopichů. Inu, mlčeti zlato.
Mohlo by vás zajímat: Recenze ojeté Toyoty Prius
další Japonec, tentokrát s označením Mazda 3.
Zlatou medaili od TÜV ukořistil tento japonský dravec hned v několika ročnících. Již v roce 2008 zvítězil s 1,2% závad v kategorii určené vozům starým 2-3 roky. Tentýž výsledek zopakoval v roce 2015 ve skupině automobilů stáří 4-5 let. Na prvním místě kompaktní Mazdu 3 uvádí rovněž TÜV test spolehlivosti pro rok 2017. Vůz dominoval ve třídě vozů, v níž byly soustředěny exempláře provozované 6 až 7 let. Svými vlastnostmi tento elegantní hatchback doslova vyčnívá ve své nižší střední třídě.
Konkurenci dává pořádně na frak svým nadčasovým vzhledem, svůdnými liniemi a originálním stylem. A především skvělými jízdními vlastnostmi: neuvěřitelnou stabilitou, předvídatelností chování a dokonale naladěným podvozkem, který ztělesňuje symbiózu ideální tuhosti a komfortu. Další trumfy, jimiž může přebít ty nejsilnější karty ostatních hráčů, neskrývá Mazda 3 v rukávu, nýbrž v interiéru. Je to prostorný, pohodlný, moderně vybavený vůz, se stylovou kapličkou přístrojů …no prostě musí se líbit všem.
V nejsilnější verzi Revolution vybavené atmosférickým dvoulitrem Skyactiv-G o výkonu 121 kW, jež dosáhne maximální rychlosti 210 km/h a zrychlení z nuly na sto za 8,2 s se i vy budete cítit jako King Of The Road. Neberte to za ty prachy!
27.4.2017 15:40:21